Kennis maken met het echte werk
Wouter kwam via eerdere contacten met het vmbo inaanraking met Sterk Techniekonderwijs Almelo e.o. (STO). ‘’Het is belangrijk omde connectie met het onderwijs te hebben,’’ vertelt Wouter. ‘’Zo weten we water op de scholen gebeurt en kunnen we leerlingen laten zien hoe ons werk erecht uitziet. Deze samenwerking vormt een belangrijke basis voor het opleidenvan toekomstige vakmensen.’’
Leerlingen laten ontdekken
Voor Loohuis gaat het bij de samenwerking met STO vooralom kennismaking en ervaren. ‘’Leerlingen hebben vaak nog geen idee watinstallatietechniek inhoudt,’’ zegt Kees. ‘’Door ze te laten ervaren hoe wijwerken op de bouw, krijgen ze een realistisch beeld. Het gaat niet alleen omtechniek, maar ook om samenwerken, verantwoordelijkheid nemen en vragen om hulpals dat nodig is.’’
Samen aan de slag
Loohuis organiseert samen met STO het keuzevakInstallatietechniek. Hier werken leerlingen op school aan projecten dievergelijkbaar zijn met echte bouwprojecten. Daarnaast doen ze mee aan demasterclass licht en techniek met pvc-buizen, waarin leerlingen eenlampje maken. Tijdens het Talent Event maken leerlingen samen met hun ouders opeen leuke manier kennis met de wereld van techniek. ‘’Zo ontdekken ze nietalleen wat het vak inhoudt, maar ervaren ze ook het plezier van samenwerken enzelf iets creëren,’’ vertelt Wouter.
Enthousiasme en betrokkenheid
“Leerlingen zijn in het begin vaak wat terughoudend,’’zegt Kees. ‘’Maar zodra ze aan de slag gaan, worden ze enthousiast en leren zeveel. Ze ontdekken hoe ze opdrachten zelfstandig kunnen uitvoeren en ervarenwat er van hen verwacht wordt. Sommige leerlingen blijven zelfs terugkomen voorvakantiewerk of andere projecten.’’
Het enthousiasme van de leerlingen werkt aanstekelijk. ‘’Onderlingpraten ze op school over het keuzevak. Soms zijn ze zo enthousiast dat ze het overdragenop andere leerlingen. We kregen zelfs de dag na een keuzevak een telefoontjevan school met de vraag of er nog extra leerlingen mee konden doen. Dat is eenmooi compliment,’’ vertelt Kees.
Investeren in de toekomst
Wouter en Kees zien het begeleiden van leerlingen als eeninvestering in toekomstig talent. ‘’Het kost tijd en aandacht, maar het levertgemotiveerde leerlingen op die weten wat ze willen,’’ zegt Wouter. ‘’Op dezemanier kun je toekomstige collega’s al vroeg leren kennen en voorbereiden ophet vak.’’
Van grote meerwaarde voor je bedrijf
‘’Als je niks doet, gebeurt er ook niks,’’ benadruktWouter. ‘’Wil je nieuwe aanwas en leerlingen uit het vmbo aantrekken, dan moetje daar ook iets voor doen. Het kost tijd, maar het levert uiteindelijk veelop.’’ Kees vult aan: ‘’De echte meerwaarde van STO is dat leerlingen kennismaken met de verschillende beroepen die er zijn. Ze kunnen op basis van wat ze ervareneen bewuste keuze maken voor hun toekomst.’’


